Cruelty Free - ako kupovať kozmetiku netestovanú na zvieratách?

Zdravie

Aktualizované 25.09.2020

Cruelty Free - ako kupovať kozmetiku netestovanú na zvieratách?
Testovanie na zvieratách je veľkým spoločenským problémom aj napriek tomu, že žijeme v 21. storočí. Podľa organizácie Cruelty Free International sa testovaním na zvieratách každoročne usmrtí viac ako 115 miliónov zvierat. Kozmetické giganty, ktoré sú neraz najväčším zdrojom týchto neetických praktík, pritom produkty na zvieratách testovať nemusia. Riziko poklesu zisku či strata postavenia na trhu so silným nákupným potenciálom je však vo väčšine prípadov nekompromisným argumentom, pre ktorý v nemorálnom testovaní na zvieratách aj naďalej pokračujú.
 

Čo znamená Cruelty Free?

Cruelty Free je označením prístupu, podľa ktorého nie sú kozmetické produkty a ani ich jednotlivé zložky testované na zvieratách. Je to etický a morálny prístup, ktorý rovnaké práva priznáva domácim, ale aj laboratórnym zvieratám. Prvoradým pre ne nie je rapídne rastúci zisk, ale etické hodnoty, ktorými silné meno svojej značky budujú aj za cenu vyšších nákladov.
 
TIP: Ak chcete zistiť, či značka, ktorej produkty používate, testuje svoje výrobky na zvieratách alebo nie, určite navštívte stránku CrueltyFreeKitty.com. Môžete tu vyhľadať ktorúkoľvek značku a zistiť, či svoje výrobky na zvieratách testuje alebo nie. Momentálne sú tu dostupné informácie za viac ako 750 značiek, ktoré sa neustále aktualizujú. Okrem toho môžete navštíviť aj stránky Logicalharmony.net, kde tiež nájdete množstvo užitočných informácií.
 

Ako testovanie na zvieratách prebieha?

Testovanie na zvieratách je mimoriadne nehumánnym a neetickým procesom, pred ktorým by si vyspelá spoločnosť 21. storočia rozhodne nemala zatvárať oči. Počas testov musia zvieratá podstúpiť opakovanú iritáciu očí a oholenej, či inak umelo podráždenej kože, ktorá neraz zahŕňa aj otvorené rany. Okrem toho sú im násilím podávané chemikálie za účelom zistenia vzniku reakcie buď po opakovaných dávkach, alebo po podaní jednorazovej smrteľnej dávky. Žiadne analgetiká či iné lieky na zmiernenie bolesti im podávané nie sú. Výsledkom testovania je istá smrť, pretože aj keď zvieratá neumrú počas samotného testovania, nakoniec sú tak či tak usmrtené.
 

Ako je to s testovaním na zvieratách?

V oblasti vedy a techniky už ľudstvo značne pokročilo, preto vo väčšine prípadov už testy na zvieratách nie sú potrebné. Často je to dokonca zbytočné, pretože výsledky testovania na zvieratách neodrážajú skutočný vplyv výrobku na ľudský organizmus.
Od roku 2009 platí v Európskej únii zákaz testovania hotových kozmetických produktov a aj ich jednotlivých zložiek na zvieratách. Od roku 2013 v Európskej únii zároveň platí aj zákaz predaja takýchto produktov. To však neznamená, že všetky produkty v EÚ sú automaticky cruelty-free. Tak ako každý zákon, aj tento má svoje úskalia, kvôli ktorým väčšina značiek testovanie na zvieratách naďalej realizuje.
 

Kde je problém?

Prax ukázala, že zákon o zákaze testovania na zvieratách, má viaceré nedostatky a úskalia. Tu sú niektoré z nich:
  1. Európska únia nemá dosah na to, akým spôsobom spoločnosti svoje produkty testujú na území krajín mimo územia Európskej únie.
  2. Zákaz testovania na zvieratách sa vzťahuje len na zložky produktov, ktoré sú využívané v kozmetickom priemysle. Pokiaľ je však daná zložka využiteľná aj v iných oblastiach, povedzme vo farmaceutickom či potravinárskom priemysle, potom sa na zvieratách testovať môže. To je dôvod, prečo sa na zvieratách aj naďalej testujú lieky, čistiace prostriedky, poľnohospodárske a priemyselné chemikálie, farby či prísady do jedla.
  3. Dodržiavanie zákazu zákona o testovaní na zvieratách je v kompetencii jednotlivých členských štátov Európskej únie. Všetky štáty však nemajú na jeho naplnenie ani dostatok financií, a ani potrebné množstvo odborných znalostí.
  4. Veľkým problémom je, že Čína, ktorá je jedným z najväčších, a tým aj jedným z najpotenconálnejších trhov, testovanie na zvieratách vyžaduje platným zákonom. Každá kozmetická spoločnosť, ktorá svoje produkty chce predávať aj čínskym zákazníkom, teda musí testovanie na zvieratách zaradiť do svojej podnikovej filozofie.
 

Je vaša obľúbená značka dostupná aj na čínskom trhu? Ak áno, tak pravdepodobne nebude cruelty free.

Čínsky zákon, ktorým od kozmetických firiem vyžadujú testy na zvieratách, teda marí akékoľvek zámery Európskej únie. Výsledkom je, že aj spoločnosti, ktoré za normálnych okolností na zvieratách netestujú, a teda sa zdanlivo tvária ako Cruelty Free spoločnosť, si platia služby laboratórií, ktoré pre ne testy na zvieratách vykonávajú. Jediným dôvodom je možnosť vstúpiť na čínsky - takmer bezodný trh.
No a keďže obchod je obchod, čínskym zákonom neodporuje ani Európska únia. Vo výsledku tak Európska únia testovanie na zvieratách toleruje, pokiaľ sa nepreukáže, že by firma tieto údaje používala aj na vývoj produktov pre európsky trh. Kvôli profitu, ktorý firmám a najmä kozmetickým gigantom plynie z čínskeho trhu, sa tak zákon Európskej únie stáva prakticky neúčinným.
 

Všetko sa dá, keď sa chce

Napriek zdanlivo nezmyselnému nastaveniu európskej a čínskej legislatívy, našli niektoré zo spoločností možnosť, ako ich rozumne obísť. Vďaka čiastočnému uvoľneniu pravidiel z roku 2016, ktoré sa týkali predaja v e-commerce, začali niektoré spoločnosti predávať v Číne kozmetické výrobky, ktoré na zvieratách testované nie sú. Príkladom je Fenty Beauty, s ktorou sa nedávno preslávila speváčka Rihanna.
Jediným “háčikom”, vďaka ktorému môže svoje Cruelty Free produkty predávať aj na čínskom trhu je, že na predaj musí využívať výhradne online cesty. To je však v dnešnej dobe, keď sa tak či tak väčšina spotrebiteľov orientuje na nákup v e-shopoch, minimálnou bariérou.
 

Testovanie zložiek verzus testovanie produktov - nenechajte sa obalamutiť

Niektoré kozmetické spoločnosti svojich zákazníkov rady balamutia tým, že ich produkty nie sú testované na zvieratách. Za touto vetou sa však často ukrýva jedno veľké ALE, ktoré upozorňuje na to, že testovanými na zvieratách môžu byť jednotlivé zložky daného produktu. Väčšinou ide teda len o šikovný marketingový ťah, ktorým spoločnosti motivujú zákazníkov k nákupu svojich produktov aj napriek tomu, že sa nestotožňujú s ich morálnymi a etickými zásadami.

Z hľadiska testovania na zvieratách môžeme kozmetické spoločnosti rozdeliť do 3 kategórií:
  1. Spoločnosti, ktoré na zvieratách testujú hotový výrobok.
  2. Spoločnosti, ktoré na zvieratách testujú niektorú alebo dokonca viaceré z jednotlivých zložiek výrobku.
  3. Spoločnosti, ktoré na zvieratách netestujú ani hotový výrobok a ani jeho zložky, a teda produkujú výrobky, ktoré sú 100% Cruelty Free.
 

Alternatívy testovania na zvieratách

Testovanie na zvieratách už dávno nie je jediným spôsobom, ktorým kozmetické spoločnosti zaručujú bezpečnosť jednotlivých produktov. Dnes už sa využívajú aj:
  • fyzikálno-matematické metódy,
  • testovanie na baktériách v skúmavke,
  • testovanie na riasach a hubách,
  • počítačové simulácie,
  • dobrovoľníci, ktorí sú ochotní otestovať výrobky či ich jednotlivé zložky na sebe.
Testovanie na zvieratách nie je jediným spôsobom, ktorým vedia kozmetické značky svojim zákazníkom preukázať bezpečnosť daného produktu. Vďaka vede 21. storočia už existuje hneď niekoľko alternatív. Jednou z možností je využitie kultivovaného bunkového tkaniva či pokrokové počítačové modely. Vďaka nim dokážeme ročne zachrániť milióny zvierat, ktoré by inak počas procesu testovania umreli. Okrem toho, veda tieto alternatívy považuje za spoľahlivejšie a presnejšie než je testovanie na zvieratách, pre mnohé spoločnosti je však problémom cena. Neetické testovanie na zvieratách sa totiž stále využíva najmä kvôli tomu, že oproti pokrokovým a vyspelým metódam vedy, je cenovo dostupnejšie.
 

Ktoré certifikáty hľadať, ak chcete nakupovať Cruelty Free produkty?

Leaping Bunny

Kvôli bariéram testovania na zvieratách, podliehajú spoločnosti prezentujúce sa značkou Cruelty Free prísnym kontrolám. Firmy, ktoré úspešne absolvujú certifikáty HCS a HHPS, sú označené logom skákajúceho zajka, tzv. Leaping Bunny.
 
 

Ďalšie certifikáty

Ďalšími certifikátmi pre označenie Cruelty Free produktov je BDIH, CPK, Cruelty Free, Eco Bio Cosmetics, Eco Garantie, Natural products association či Organic Soil Association. Napriek ich dôveryhodnosti však nemajú také vážené postavenie ako spomínaný “skákajúci zajko”, pretože sa často používajú aj na označenie prírodnej kozmetiky.
 

Vegan

Dôležitým je aj certifikát Vegan vydávaný spoločnosťou The Vegan Society. Ten sa však vždy vzťahuje len na konkrétny produkt, nie na celý sortiment produktov danej spoločnosti. Okrem toho je jeho prvoradým cieľom zaručiť zákazníkom to, že produkt s takýmto označením neobsahuje žiadne živočíšne zložky, vedľajšie produkty živočíšnej výroby a GMO živočíšneho pôvodu. A aj keď by produkty s takýmto označením nemali byť testované na zvieratách, prioritným cieľom tohto označenia nie je informácia o spôsoboch ich testovania.
 

Množstvo informácií, ktoré o Cruelty Free prípravkoch nájdete, vo vás môžu vzbudiť dojem, že výber správneho produktu je viac než náročný. V skutočnosti to tak však vôbec nie je. Hlavným cieľom je v tomto prípade chcieť používať produkty, ktoré budú šetrné nielen k vášmu telu, ale aj k životu zvierat. Potom už všetko pôjde samé od seba a uvidíte, že čoskoro sa vo filozofii firiem zorientujete. Nezabúdajte, že to nerobíte len pre svoje dobro.