SPF od značky Purito: SPF 19 namiesto SPF 50+? Oklamali nás?

nazov
meno
Katarína
Snáď najhorúcejšia informácia uplynulých hodín nenechala chladných ani nás v lakrem.sk. Kórejská značka jedného z najpopulárnejších SPF súčasnosti, Purito Centella Green Level Unscented Sun SPF 50+ PA++++, zrejme trošku obalamutila celý svet. SPF na tvár už dávnejšie vyvolalo polemiku medzi „skeptikmi“ a „veriacimi“, no svetlo do celej kauzy vniesli až laboratórne testy. Ale začnime pekne po poriadku...
...

Čo sa skrýva za skratkou SPF?

SPF, skratka pre Sun Protection Factor, je, stručne povedané, miera úspešnosti opaľovacieho krému pri ochrane ľudskej pokožky pred UVB lúčmi. Odhaduje sa, že poškodenie slnkom môže byť až z 90 % (!) zodpovedné za starnutie pokožky (ak nerátame alkohol, fajčenie a skutočné starnutie podmienené vekom). Zároveň je zrejmé, že ľudia mladší ako 55 rokov, ktorí sa pravidelne natierajú opaľovacím krémom, majú o 24 % menšiu pravdepodobnosť, že sa u nich objavia výraznejšie prejavy starnutia pokožky.

Samozrejme, čím väčšie je číslo SPF, tým dlhšie môžete tráviť čas na slnku bez toho, aby ste si ho museli reaplikovať. SPF 50 napríklad znamená, že spálenie pokožky by u používateľa trvalo 40-krát dlhšie, ako keby nemal na sebe žiaden opaľovací krém. Zároveň vyššie SPF prepúšťajú menej UVA lúčov ako nižšie SPF. A nad čím sa treba naozaj pozastaviť, je skutočnosť, že neustálym úbytkom nášho ozónu sa hrozba poškodenia pokožky slnkom iba zvyšuje. Určite nenoste SPF nižšie ako 15, ideálne siahnite najmenej po SPF 30. Takže bez ohľadu na to, či používate krém na opaľovanie, záleží hlavne na tom, aké vysoké je jeho SPF. A to nás zase vracia k téme Purito...

3. 12. 2020: Deň, keď celá kauza vypukla

Značka Purito je juhokórejská značka, ktorá má približne 80 000 sledovateľov na Instagrame a propaguje bezpečnú a čistú filozofiu jednoduchých surovín, pričom sa vo formuláciách svojich produktov vyhýba síranom a parabénom. My sme SPF od Purita nedávno recenzovali, pričom aj nášmu pozornému oku ušlo, čo si všimla práve Judit z incidecoder.com. Tá, hoci brala na vedomie skutočnosť, že ide o veľmi populárny a obľúbený produkt, sa nebála ísť až na koreň veci. Ako majiteľka a formulátorka známej kozmetickej značky Geek & Gorgeous pred časom tiež začala s formulovaním opaľovacích krémov, pričom jej cieľom bolo vytvoriť ľahký a hlavne kozmeticky elegantný opaľovací krém na deň, ktorý by využil moderné slnečné filtre, ako sú:
 
  • Uvinul A – nová generácia chemického filtra na ochranu pred slnečným žiarením (v USA zakázaná pre nemožné predpisy FDA), ktorá je navrhnutá na vysokú ochranu proti UVA žiareniu a má vysokú fotostabilitu.
  • Uvinul T – tiež nová generácia chemického filtra proti slnečnému žiareniu (rovnako zakázaná v USA pre predpisy FDA), ktorá poskytuje najvyššiu fotostabilnú absorpciu zo všetkých dostupných UVB filtrov v súčasnosti.
  • Tinosorb S – jeden z najlepších prostriedkov na ochranu proti slnečnému žiareniu, aké sú dnes vo svete kozmetiky známe. Ani Tinosorb S nie je schválený FDA, takže ho nenájdete v opaľovacích krémoch pochádzajúcich z USA. Ide o širokospektrálny chemický filter, ktorý je na rozdiel od starších UV filtrov veľmi fotostabilný.

Medzi bežne používané filtre v našich končinách, napríklad v pleťových opaľovacích krémoch od La Roche-Posay alebo Garnier, patria Ethylhexyl Salicylate, Titanium Dioxide [Nano], Butyl Methoxydibenzoylmethane, Octocrylene, Drometrizole Trisiloxane alebo Terephthalylidene Dicamphor Sulfonic Acid. Práve Uvinul A a Uvinul T sú však JEDINÉ dva chemické filtre, ktoré Purito Centella Green Level Unscented Sun SPF 50+ PA++++ v zložení obsahuje, čo zdvihlo obočie aj samotnej Judit (a mnohým ďalším skeptikom, ktorí však nenabrali odvahu hľadať skutočnú pravdu). Kozmetická spoločnosť Purito navyše zverejnila aj neobvykle nízke množstvá týchto filtrov v opaľovacom kréme – 3 % Uvinul A a 2 % Uvinul T – a zároveň uviedla, že SPF 50+ v skutočnosti predstavuje hodnotu SPF 84,5 (!).
 
3 % Uvinul A (Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate 3%) 2 % Uvinul T (Ethylhexyl Triazone 2%)
v zložení Purito Centella Green Level Unscented Sun SPF 50+ PA++++

 
Judit teda spočítala všetky „čísla“ v kalkulačke BASF, ktorá slúži ako nástroj umožňujúci odhadnúť ochranný faktor SPF a pomáha najmä formulátorom kozmetických produktov, aby dokázali dobre naformulovať zloženie aktívnych zložiek vo svojich prípravkoch na ochranu proti slnečnému žiareniu.

Výsledok jasne naznačoval odhad SPF 10,3, čo je oproti značkou Purito deklarovanému SPF 84 veľký rozdiel!

Na základe výpočtu mala teda oprávnené pochybnosti, a tak sa spýtala výrobcu prípravkov na opaľovanie na to, či je možné dosiahnuť SPF 50+ iba s dvomi filtrami, navyše v takých nízkych množstvách. Odpovedali jej aj na margo falošných ratingov z minulosti, že je vysoko nepravdepodobné, že tieto tvrdenia o ich SPF produkte sú reálne.

To bol zlomový moment, ktorý Judit presvedčil o tom, že musí SPF od Purita poslať na testovanie do európskych laboratórií. Každé testovanie si však vyžaduje čas a úsilie, takže s touto iniciatívou začala už v lete tohto roka. Predtým, ako boli vzorky výrobku posunuté na testovanie, zakryli ich skutočnú identitu, aby sa vyhli predpojatosti v laboratóriu. Jedna z najrýchlejších a aj nákladovo najefektívnejších možností bola štúdia in vitro v poľskom laboratóriu Ita-Test.

Výsledok: SPF 15,8 so štandardnou odchýlkou 2,3 a s UVA-PF 9,1 ± 1. Oficiálna správa z laboratória tu.

In vitro testovanie je však stále iba odhad, keďže sa nerobí na živých organizmoch. Ďalším krokom teda bolo testovanie 10 osôb in vivo podľa normy ISO 24444. Výsledky boli známe do piatich týždňoch.

Výsledok: SPF 19. Oficiálna správa z laboratória tu.

Keďže Judit je skeptik, chcela mať aj ďalšie, úplne nezávislé meranie z iného laboratória. Hoci išlo o nákladnejšie testovanie, Judit sa rozhodla pre nemecké laboratórium ProDerm. To vykonalo nákladovo efektívny skríningový test in vivo s 5 osobami, takže v podstate išlo o „test dvojitej kontroly“.

Výsledok: SPF 19,2 ± 2,4. Oficiálna správa z laboratória tu.
 

Zdroj: Instagram /@skingram.co

Čo teraz?

Nuž, výsledky hovoria jasne a sú dostatočne dôveryhodné na to, aby sme nemohli pochybovať o kontroverzii, ba až nespornom zavádzaní kórejskej kozmetickej spoločnosti, ktorá si v uplynulom čase našla milióny fanúšikov po celom svete. Dva testy in vivo sa jednoducho nemôžu mýliť... Prvá vlna kritiky sa už vzniesla – mnohí influenceri aj nadšenci kozmetiky už verejne vyhlásili, že prestanú používať SPF od značky Purito. Medzitým však nielen značka Purito, ale aj Klairs stiahla všetky svoje produkty s SPF z ponuky, aby zistili, či spĺňajú globálne požiadavky. Na internete kolujú aj vtipné meme, ktoré celú kauzu ešte väčšmi dostávajú do povedomia (možno aj tých, ktorí doposiaľ o kozmetiku nejavili záujem).

Update 4. 12. 2020: Vyjadrenie spoločnosti Purito

Značka Purito medzitým vydala verejné vyhlásenie na Instagrame, kde uviedla a priznala, že SPF neformulovali interne, v rámci svojej spoločnosti, ale dali ho naformulovať inej firme – využili tzv. outsourcing, čiže vyčlenili pôvodne interne zabezpečované formulovanie svojich produktov a túto kompetenciu zverili do rúk externej firme. Toto rozhodnutie zrejme viedlo k netransparentnosti a vznikol priestor na chyby. Nie sme si však istí, či sa táto výhovorka dá považovať za relevantnú – veď ak má jedna firma vybudované skvelé meno, nemala by si dať viac záležať na tom, aby jej produkty spĺňali kvalitatívne požiadavky? No, už je neskoro plakať nad rozliatym mliekom. Je možné, že celá kauza bola spôsobená neúmyselnou chybou – na druhej strane sa však vynára otázka, ako je možné, že SPF s takou nízkou hodnotou bolo klasifikované ako 80+? Je to skutočne iba nešťastná chyba alebo podvod? Ak je to to druhé, ako si značka Purito mohla myslieť, že sa na to nikdy nepríde?

V každom prípade je už jasné, že tento Juditin počin je prvou domino kockou, ktorá spustila reťazovú reakciu znepokojenia. Samotná formulátorka kozmetiky verila, že týmto zverejnením povzbudí aj ďalších ľudí na to, aby produkty s SPF poslali na nezávislé pretestovania. Stalo sa.

Update 9. 12. 2020: Refundácia sporných SPF

Hoci Purito ešte stále čaká na výsledky testovania a momentálne svojich veľkoobchodných partnerov neodškodňuje, v oficiálnej správe oznámilo, že uznávajúc závažnosť celej situácie, majú zákazníci nárok na vrátenie peňazí. Odškodnenie sa týka trojice sporných produktov:
 
  • PURITO Centella Green Level Unscented Sun SPF 50+ PA++++, 60 ml
  • PURITO Centella Green Level Safe Sun SPF 50, 60 ml
  • PURITO Comfy Water Sun Block SPF 50, 60 ml

Na Slovensku sa ku kompenzácii týchto produktov rozhodol pristúpiť e-shop Natureal. Ak ste si v období medzi 1. júnom 2020 a 9. decembrom 2020 objednali niektorý z uvedených produktov, môžete kontaktovať e-shop s číslom objednávky, SKU číslom produktu a dokladom o úhrade uvedených produktov najneskôr do 30. januára 2021. Refundácia však neprebehne vrátením konkrétnej peňažnej hodnoty, ale e-shop poskytne zľavové kupóny v hodnote zakúpeného produktu, ktoré budú platné do konca februára. Ostatné e-shopy, ktoré ponúkali SPF od značky Purito, zatiaľ neposkytli žiadnu možnosť kompenzácie, iba stiahli všetky inkriminované produkty z predaja. 

Treba však pripomenúť, že celá táto kauza neznamená, že všetky kórejské SPF sú neefektívne a nefunkčné alebo že SPF je mýtus. Kauza sa vzťahuje výlučne na jeden produkt značky Purito, takže určite nepodľahnite davovému syndrómu a skepticizmu – rozhodujte sa racionálne, nie bezhlavo.

Update 24. 2. 2021: Rozuzlenie kauzy a záverečný verdikt znie...

... opaľovacie krémy značky Purito nedosahujú hodnotu SPF 50. Značka sa na Instagrame oficiálne vyjadrila, že ich opaľovacie krémy boli pred uvedením na trh oficiálne schválené KFDA (kórejským úradom pre kontrolu potravín a liečiv), napriek tomu nedávne nezávislé vyšetrovania dokázali, že informácie od výrobcu týchto krémov neboli v súvislosti s indexom SPF spoľahlivé.

Purito uvádza, že nikdy nebolo ich úmyslom klamať svojich spotrebiteľov. Vyjadrili ospravedlnenie a nateraz všetky opaľovacie krémy sťahujú z trhu a nebudú sa ďalej predávať. Zároveň pobádajú tých, ktorí majú akékoľvek návrhy týkajúce sa novej formulácie krémov na opaľovanie, aby ich kontaktovali prostredníctvom služby Instagram DM. Na záver v stanovisku uviedli, že vynaložia všetko úsilie na vylepšenie systému kontroly kvality, aby sa takéto problémy už nezopakovali a aby mali v ponuke také produkty, ktorým môžeme dôverovať.

Purito sľubuje sformulovanie nových SPF

Kórejská značka sa s verejnosťou chce podeliť aj o kroky, ktoré podnikne pri príprave a uvádzaní nových produktov na trh, aby bol celý proces otvorený a trasparentný pre všetkých:
  1. Okamžite začnú pracovať na nových výrobkoch na ochranu pred slnečným žiarením.
  2. Všetky pripravované produkty SPF budú testované minimálne v 2 nezávislých testovacích laboratóriách doma a v zahraničí. Výsledky budú publikovať na oficiálnych webových stránkach a na svojich sociálnych sieťach.
  3. Na opaľovacích krémoch budú každý rok vykonávať náhodné testy, aby zaistili presný index SPF a PA.
Pre zaujímavosť, PA je stupeň absorbnosti UVA:

PA rating systém             Lehota ochrany proti UVA žiareniu
PA+                                    Poskytuje ochranu proti UVA žiareniu na 2 - 4 hodiny.
PA++                                 Poskytuje ochranu proti UVA žiareniu na 4 - 8 hodín.
PA+++                               Poskytuje ochranu proti UVA žiareniu na viac ako 8 hodín.
PA++++                             Extrémne vysoká ochrana proti UVA žiareniu.


Celé vyjadrenie z Instagramu:

zdroj: Instagram / @purito_official
name

Katarína

Senior Beauty Content Creator and Editor

Som niečo, čo v slovenčine nedokážem korektne pomenovať – kozmetikoholička so zmyslom pre udržateľnosť? Uznávam, také slovo neexistuje, ale myslím, že ňou som. Vyžívam sa vo vrstvení kozmetiky, páči sa mi pocit, keď kozmetika robí to, čo od nej očakávam (a ešte aj niečo navyše). Deň si neviem predstaviť bez SPF a kyseliny azelaovej (lebo rozacea).

Zatvoriť